Kako voditi dnevnik zdrave kože

Ako patite od ekcema ili neke druge kožne poteškoće kao što su osjetljiva koža, akne i nadraženost kože, možda ste već upoznati s određenim okidačima koji mogu izazvati razbuktavanje vaših tegoba, primjerice pretjerano izlaganje suncu, jaki sapuni, određena hrana ili čak stresan dan. Kada je riječ konkretno o ekcemu, znanstvena istraživanja pokazala su da osim genetike postoji niz faktora koji ga mogu razbuktati ili tome pridonijeti, uključujući okolišne i fizičke iritanse i alergene.

Budući da kožne tegobe mogu pogoršati razni aspekti svakodnevnog života, vođenje dnevnika zdrave kože pomoći će vam u praćenju okidača koji utječu na vas i vašu kožu. Osim toga, uz dnevnik zdrave kože lakše ćete održavati korisne navike.

žena radi na kompjuteru

Međutim, dnevnik zdrave kože nije zamjena za liječničku dijagnozu. Ako ste zabrinuti zbog svoje kože ili ako kožne tegobe utječu na vaš svakodnevni život, svakako se obratite liječniku. S liječnikom se savjetujte i prije nego što uvedete značajne promjene u svoju dnevnu rutinu (npr. izbacite određene namirnice iz prehrane).

Osobni dnevnik zdrave kože

Baš kao i kod vođenja bilo kojeg drugog dnevnika, motivaciju ćete zadržati pronađete li odgovarajući način bilježenja podataka.  Bilješke u dnevnik, primjerice, možete unositi prije spavanja ili tijekom dana, te možete imati dnevnik u papirnatom ili pak elektroničkom obliku na mobilnom telefonu. Neovisno o vremenu i načinu vođenja dnevnika, važno je pratiti stanje kože i dnevne događaje koji su na nju mogli utjecati.

Fizički iritansi

Fizički iritansi mogu značajno pridonijeti ekcemu i drugim oblicima nadraženosti kože. Okidače bolesti lakše ćete otkriti budete li vodili bilješke o stvarima koje stavljate na kožu i koje s kožom dolaze u dodir. Ovo su neki od okidača na koje biste trebali obratiti pažnju:

  • kozmetika i kistovi za šminkanje te proizvodi za njegu kože, primjerice proizvodi za hidrataciju kože ili proizvodi za umivanje i tuširanje koji mogu sadržavati iritanse 
  • redovito čistite kistove za šminkanje i pazite na preporučeno vrijeme upotrebe kozmetičkih proizvoda (npr. maskaru biste trebali zamijeniti svaka 3 mjeseca)
  • proizvodi za njegu kože, npr. kreme za ruke i tijelo
  • proizvodi za njegu kose, koji također mogu izazvati nadraženost kože lica
  • parfemi
  • sapuni i proizvodi za tuširanje, pogotovo ako sadrže izražene mirise
  • sredstva za pranje rublja i/ili proizvodi za čišćenje kućanstva
  • odjeća, odnosno materijal od kojeg je izrađena
  • Obratite pozornost i na proizvode koje nanosite na kožu kako biste smanjili nadraženost i ublažili razbuktale tegobe, uključujući vrijeme i učestalost njihove upotrebe.
Žena se umiva

Hrana

Određene prehrambene namirnice mogu izazvati razbuktavanje ekcema ili drugih simptoma u djece i odraslih.  Vodite bilješke o namirnicama koje jedete i reakcijama na te namirnice - hrana može pogotovati razbuktavanju ekcema satima, ili čak danima, nakon što ju unesete u organizam.

Kao i kod drugih ljudi, za vaše zdravlje i dobrobit općenito nužna je zdrava prehrana. Za konkretne individualne preporuke o prehrani obratite se liječniku ili nutricionistu, a u nastavku dajemo opće prehrambene preporuke:

  • Jedite puno voća i povrća - Svjetska zdravstvena organizacija preporučuje dnevni unos od najmanje 400 g voća i povrća, koji su izvrstan izvor prehrambenih vlakana, vitamina i minerala te mogu pomoći u prevenciji kroničnih bolesti kao što su neke srčane bolesti i neke vrste raka. 
  • Pijte puno tekućine - preporučeni unos vode (ili drugih bezalkoholnih pića) za odrasle je 6-8 čaša dnevno.

Prije nego što iz prehrane izbacite određene namirnice, obratite se liječniku ili alergologu radi službenog postavljanja dijagnoze i preporuka za daljnje korake. Važno je imati na umu da hrana ne utječe na sve oboljele od ekcema i drugih kožnih tegoba, stoga promjene u prehrani koje nisu temeljene na službenoj dijagnozi mogu izazvati još ozbiljnije probleme.

Jeste li znali da šećer ne pogoršava simptome ekcema?

Prijetelji jedu obrok brze hrane

Stres

Stres se može odraziti na kožu i stoga je važno voditi bilješke o stresnim razdobljima u životu i okidačima koji dovode do pojave stresa, jer tako možete otkriti ne samo kako oni utječu na vas, već i kako se s njima nositi.

Za više informacija o stresu i ekcemu kliknite ovdje.

Osobna higijena

Razumljivo je da osobna higijena i način na koji njegujete kožu mogu pridonijeti različitim oblicima nadraženosti kože. Vođenjem dnevnika zdrave kože lakše ćete otkriti kako na vašu kožu utječu promjene u osobnoj higijeni te održati postojeće dobre navike.  Pri vođenju dnevnika obratite pozornost na sljedeće:

  • Utječe li na nadraženost vaše kože učestalost tuširanja, kupanja ili umivanja?
  • Postoje li sapuni i emolijensi koji pomažu ili smetaju vašoj koži?
  • Držite li se preporuka za tuširanje i kupanje, kao što su pranje toplom, a ne vrućom vodom i sušenje kože tapkanjem, a ne trljanjem?
  • Koliko često dodirujete i češete nadraženu kožu lica ili tijela? Utječe li na stanje vaše kože suzdržavanje od dodira i češanja?
  • Imajte na umu da vođenje dnevnika zdrave kože nije zamjena za liječničku dijagnozu, no pomoći će vam da naučite kako sami možete kontrolirati svoje kožne tegobe.
Image